Nap mint nap ez a kérdés fogalmazódik meg bennem, amikor olyan villamost vezetek, melyen nem én, hanem az utasoknak kell kinyitnia az ajtókat, mint a buszokon. 1-2 éve súlyosabb volt a helyzet, mint ma, ma már a többség szerencsére hozzászokott ehhez az új szolgáltatáshoz, de azért manapság is akad zavarba ejtő, bizarr eset.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A kettesen vezetek, ahol 1996 óta járnak olyan villamosok, melyeken az utas egy gomb megnyomásával nyithatja az ajtókat, nem pedig a vezető. Sőt, Budapesten is itt volt az első ilyen villamos. Azóta 13 éve telt el, de bizonyos helyeken az emberek a hónaljukat vakarják, nézelődnek, vagy rángatják az ajtókat, ha "szelektíven"  nyitom az ajtókat, néha meg velem ordibálnak. Most lehet mondani azt, hogy pedig a villamos az sokáig nem így működött. De akkor én meg erre azt mondom, hogy 30 éve vannak olyan villnyákok, melyek ezt a funkciót tudják, s rendben ki is használták. Persze, az Nyugat - Európa. 

Itthon 10 éve bevezették, de néhány kollégát leszámítva használta is tudatosan ezt a funkciót, kb 1-2 napig, aztán mivel látták, hogy az utasok nem értik, hogy miért nem nyílik az ajtó (ajtó mellett kívül egy világító zöld gomb, mely mellé 2 nyelven, angolul és magyarul ki van írva, hogy ajtónyitó), ezért a több millió forintért beépített eszközt, mellyel szelektíven lehet nyitni az ajtókat, nem használták. Igen, ez a járművezetők sara is. 

De belül, az utastérben sem értem ezt a komédiát: a kapaszkodókon ott van a jól látható ajtónyitó gomb. Erre vagy az ajtó rángatás kerül elő, vagy az ajtó felett lévő dobozon lévő lámpát nyomogatják, miközben a lépcsőn egyensúlyoznak. Ennyi erővel lehetne akár a neon lámpát is simogatni, ugyanúgy nyitja az ajtót: sehogy (pedig értem én, több évtizedes beidegződés ez, hogy az ajtó felett lévő gombot nyomogatják az emberek,az Ikarus 2XX sorozatokon, de az ujjabb buszokon miért nem csinálják ezt, csak a villamoson?).

Amikor én felkerültem Pestre, mikor annyira azért nem érdekeltek a villamosok, egyértelmű volt, hogy ha a kapaszkodón látok egy gombot akkor meg kell nyomnom, ha le akarok szállni. Ezt először a 61-es villamoson láttam, ahol viszont sikeresen alkalmazzák, nagyon kevés ajtó rángatást meg vezetvel való ordibálást látok. Valószínűleg ott nem másfalyta emberek vannak, hanem csak tudatosan alkalmazták az ottani vezetők.

És hogy miért írom ezt? Azért, mert ma volt egy érdekes vitám az egyik utasommal: délelőtt a 1357-es psz-ú villamossal voltam, s az Eötvös téren ordibál egy ember, hogy: mi ez, kívánság műsor? Nem gondoltam, hogy nekem címezték. Aztán egy vágottszemű turista (szerintem japán:-) ) kívülről kinyitja  az ajtót, a megfelelő gombbal. Az ablakon beszól nekem egy öltönyös, jól szituált úriember (pont úgy nézett ki, mint aki csak azért lt fel a villamosra, mert szervízben van az Audija,  úgyhogy nem egy suttyó kinézetű volt):

 - Mi ez, kívánság műsor, hogy nem nyitják ki az ajtót?

- Nem, csak elő van írva nekünk, hogy ha lehetőség van arra, akkor így nyissuk az ajtókat.

- Mióta?

- Február elseje óta, az új utasításunk szerint (gondoltam szépen mondom neki, hátha hallott erről)

- Én leszarom a maguk utasítását, nyissák ki mindig az ajtókat!  -aztán tovatűnt fejét csóválva az úrimber.

Mondjuk ezek egyre ritkább jelenetek, két éve hetente 2-3 ilyen eset volt, most már csak havonta. Az ilyen embernek azt kívánom, hogy Budán is üljön villamosra, mert ott már olyan villamosok járnak, ahol csak akkor állnak meg, amikor jeleznek, ha nem tovább megy - mint a buszok :-)

Másik érdekesség, hogy nem a melósok, a kétkezi munkásokkal van a probléma ilyen szempontból, hanem a 9 után előkerülő emberkékkel, akik öltönyben és aktatáskával rohangálnak. Azok, akik rendszeresen utaznak a 2esen, meg úgy általában törzsutasok azok, akik soha nem problémáznak, s még meg is köszönik télen, hogy nem megy ki a hideg, vagy nagy szél esetén nem járja át így az utasteret a hűvös, illetve nem esik be az eső sem. Mindenesetre ez a jövő! :-)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://uezbeck.blog.hu/api/trackback/id/tr671388640

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása